Allsmäktig eller fri vilja?

Har precis haft en religionslektion. Vi går igenom världsreligionerna, vad "gud", "människan" och "världen" innebär för de olika religionerna. Och tre av dem vi går igenom påstår att synd uppstår utav den fria viljan. att utan den fria viljan skulle itne synd existera.
Då undrade jag, eftersom den fria viljan uppenbarligen är grunden till synd så kom frågan, "Har Gud ingen fri vilja...?" Eftersom Gud är "perfekt" och allsmäktig och aldrig felar så blir det fel om han hade en fri viljan eftersom då kommer synden och han blir inte perfekt. Men om han inte har en fri vilja så uppstår ett helt annat problem, han är inte allsmäktig..

Hur resonerar ni? Är jag helt ute och cyklar och missförstår det?

Kommentarer
Postat av: Skogix

I alla monoteistiska religioner jag kan komma på så har gud en "fri vilja", eftersom han står högst i näringskedjan. Att inte ha fri vilja innebär att någon annan bestämmer över dig, dvs att gud har fri vilja så länge inte en annan kraft är mäktigare än guden.



I t.ex kristendomen så kan du ju faktiskt leva ett så gott som syndfritt liv, eftersom vi inte behöver dras med arvssynden, även fast vi har fri vilja.

2009-03-23 @ 17:36:32
Postat av: Elinor

Okej. jag förstår avd du menar. Då kanske jag missförstod hennes sätt att säga det på, eller tänker knepigt, Men tack för svaret pälskling :V!



Och enligt våran religionslärare så föds vi med synd, men i och med kristus uppoffring. eller hur jag ska säga så har vi en chans att ta bort den synden. Stämmer det :)?

2009-03-24 @ 10:15:40
URL: http://meskal.blogg.se/
Postat av: Skogix

Tja på sätt och vis, vi måste bli döpta och "ta emot jesus" för att slippa arvssynden. Anledningen att vi inte måste offra duvor, getter och andra små stackars djur är för att gud offrade jesus för vår skull.



Sen går det ju att vända på argumentet och fråga sig själv om godhet skulle existera utan synd, men då kommer man nog snarare in på filosofi och inte religion. Om gud hellre skulle se 1 person göra något bra och 9 personer något dåligt, eller att alla skulle vara "hjärnlösa zombies" :P.

2009-03-25 @ 00:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0